English version
* Draagvlak voor uw plannen en ideeën?
* Een nieuw plan of een andere campagne?
* Een tekst die effect sorteert?
* Een product of bedrijf?
* Internationale relaties?
* Een evaluatie van uw organisatie en
concurrenten?
* Project- of tijdelijk management?
Draagvlak
Zeestraat 133
2518 DH Den Haag

*tel: 070 - 323 78 22
*e-mail: draagvlak@ziggo.nl

 

Recent en eerder gepubliceerd - Klik hier voor een overzicht -
Directie: drs. Aad van der Werf

* ruime internationale marketingervaring
* achtergrond in fysische chemie en filosofie
* tweevoudige Effie bekroning voor effectieve reclame
* vinoloog van het jaar 1999


(*) verplicht

Naam:

E-mailadres:

Uw vraag:

De vrije wil bestaat niet
Victor Lamme: Een zombie staat terecht Nachtelijke escapades: Slaapwandelen komt relatief vaak voor. Ongeveer 25 procent van alle kinderen en jongeren slaapwandelt wel eens, en 4 tot 10 procent van de volwassenen, waarbij 0,4 procent wekelijks slaapwandelt. De definitie van een automatische handeling is dat het gemak of het succes waarmee je die handeling kunt uitvoeren niet nadelig wordt beinvloed door tegelijkertijd een andere taak uit te voeren. De delen van het brein die dergelijke automatische handelingen regelen staan vermoedelijk gewoon aan als iemand slaapwandelt. De structuur die uit staat is de prefrontale schors, een gedeelte van de hersenschors dat veel mensen als noodzakelijk zien voor bewustzijn, aandacht en vooral de controle van gedrag. Op elektrische golven: Slaapwandelen treedt juist op in de diepste fasen van de slaap, in stadium IV, wanneer het eeg het minst lijkt op dat van een wakkere persoon.

Spinoza (1632-1677), Ethica, deel III: De oorsprong en de natuur van de hartstochten, Stelling 2: Het lichaam kan de geest niet tot denken aanzetten en de geest het lichaam niet tot beweging, rust of indien dit bestaat iets anders.

Commentaar: Tot nu toe heeft echter niemand vast gesteld, waartoe het lichaam in staat is, dat wil zeggen, de ervaring heeft niemand laten zien wat het lichaam, wanneer men haar slechts als lichamelijk beschouwt, louter op grond van de wetten van de natuur, vermag, en wat het al dan niet kan doen, wanneer alleen de geest het daartoe aanzet. Niemand kent immers de bouw van het lichaam zo precies dat hij al zijn functies kan verklaren, om nu maar niet te spreken van de vele verschijnselen die het menselijk inzicht te boven gaan en die men bij dieren waarneemt, en van het feit dat slaapwandelaars in hun slaap vele dingen doen die zij wakend niet durven. Dit maakt afdoende duidelijk dat een lichaam krachtens de wetten van zijn eigen natuur tot veel in staat is, waarover de geest zich verbaast.

Victor Lamme, Literatuur en Verantwoording: Het idee van de onmogelijkheid van vrije wil is natuurlijk niet bepaald nieuw. Er wordt al eeuwen over gefilosofeerd, en veel van de onderzoekers wiens experimenten ik bespreek zijn eveneens de mening toegedaan dat er iets wringt aan het idee van vrije wil in metafysisch-filosofisch geneuzel over determinisme. Daar wilde ik het vooral niet over hebben, omdat dat weinig toe- of afdoet aan ons gevoel van vrije wil.

Vrije wil, dat wil ik ook!: Het mooie meisje kiest voor de verlegen jongen met de puisten, en niet voor de stoere bink met lang haar. De man die altijd zijn huisvuil scheidt koopt ineens een benzineslurpende asobak. De logische voorspelling komt niet uit. Wat anders dan een vrije wil om zulke variabelen te verklaren? Als we het gedrag van de wezens om ons heen kunnen voorspellen, kunnen vangen in een theorie, zijn we tevreden. Lukt dat niet, dan hebben we een andere theorie. Die van de vrije wil. Terwijl het eigenlijk niet veel meer is dan het falen van onze voorspelmodule.

Wittgenstein (1889-1951), Tractatus logico-philosophicus, 6.373: Die Welt ist unabhangig von meinem Willen. 6.374: Auch wenn alles, was wir wunschen, geschehe, so ware dies doch nur, sozusagen, eine Gnade des Schicksals, denn es ist kein logischer Zusammenhang zwischen Willen und Welt, der dies verburgte, und den angenommenen physikalischen Zusammenhang konnten wir doch nicht selbst wieder wollen.

Victor Lamme, Ik ben mijn beste vriend, noot 10: Dat het ik in het hoofd zit is trouwens pas een gevoel van de laatste eeuwen. Vroegere generaties beschrijven het ik vaak als gelokaliseerd rond de hartstreek. Dat geeft ook al aan dat de lokalisatie van het ik een plastisch, en in dit geval zelfs cultureel bepaald iets is.

Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, I 413: Das Selbst besteht hauptsachlich aus peculiar motions in the head and between the head and throat (William James). I 618: Man kann sagen Ich will, aber mein Korper folgt mir nicht, aber nicht: Mein Wille folgt mir nicht. (Augustinus.)

Terug naar het overzicht