English version
* Draagvlak voor uw plannen en ideeën?
* Een nieuw plan of een andere campagne?
* Een tekst die effect sorteert?
* Een product of bedrijf?
* Internationale relaties?
* Een evaluatie van uw organisatie en
concurrenten?
* Project- of tijdelijk management?
Draagvlak
Zeestraat 133
2518 DH Den Haag

*tel: 070 - 323 78 22
*e-mail: draagvlak@ziggo.nl

 

Recent en eerder gepubliceerd - Klik hier voor een overzicht -
Directie: drs. Aad van der Werf

* ruime internationale marketingervaring
* achtergrond in fysische chemie en filosofie
* tweevoudige Effie bekroning voor effectieve reclame
* vinoloog van het jaar 1999


(*) verplicht

Naam:

E-mailadres:

Uw vraag:

Wat is een goede wijn?
In dit werk bespreekt hij, aan de hand van de modernste wetenschappelijke inzichten, klassieke themas uit de wijsbegeerte, zoals waarheid en objectiviteit. Als vinoloog werd mijn aandacht extra geprikkeld door een passage over wijn in zijn geleerde betoog. In mijn vertaling:

Beschouw bij wijze van analogie eens de vraag wat een goede wijn is. Iemand zou tevreden kunnen zijn met een lijst, afkomstig uit een wijnencyclopedie: X is een goede wijn, dan en alleen dan, als X komt van deze wijngaard in het jaar 1983 of van die wijngaard in het jaar .....etc. Veronderstel dat deze opgave alle wijngaarden tot en met het laatste jaar bevat (waarna alle wijnstokken vernietigd worden en er verder geen wijn van druiven meer wordt gemaakt). We zouden dan een lijst van goede wijnen hebben, en op die manier goede wijn gedefinieerd hebben. Maar we zouden geen karakterisering van goede wijnen hebben, een specificatie van wat ze met elkaar gemeen hebben. Laten we daarom eens aannemen dat iemand zo een algemene specificatie van de eigenschappen van goede wijnen, opstelt. Dan weten we wat iets tot een goede wijn maakt. Toch zouden we dan kunnen tegenwerpen dat deze drank geen goede wijn is als de atmosfeer van de aarde verandert, of de wetten van de chemie, of als anders gebouwde organismen hem zouden drinken. Wat we volgens deze tegenwerping nodig hebben, is een algemene karakterisering van goede wijn voor alle denkbare werelden. Het is minder duidelijk of we echt behoefte hebben aan deze algemene karakterisering. En hij zou zo algemeen en abstract kunnen worden (namelijk van toepassing op iedere denkbare wereld) dat hij niet meer verhelderend is.

We kunnen een onderscheid maken tussen de breedte van een algemene karakterisering - het bereik van denkbare werelden waarop hij van toepassing is - en de diepte van een karakterisering: hoeveel deze ons vertelt en verklaart over feitelijke standen van zaken. En misschien is er wel sprake van een balans tussen diepte en breedte. Toch, zouden we meer willen dan alleen een verslag van hoe het er nu voor staat. We willen ook graag weten wat en hoe denkbare situaties zijn, verwant aan de huidige. In een verslag is zowel breedte als diepte gewenst. En verschillende doeleinden leiden tot een verschillend soort verslag.

Iedere wijnverkoper en wijnschrijver, en verder ieder die zich met wijnopleidingen bezighoudt zou deze passage nog eens rustig moeten overlezen en langzaam tot zich laten doordringen.

Terug naar het overzicht